Prezentuje scenariusz zajęć zintegrowanych dla uczniów klasy II Szkoły Podstawowej z zakresu wykorzystania komputera jako wygodnego i nowoczesnego źródła informacji. Praca powstała w celu ukazania dzieciom możliwości jakie stwarzają dzisiejsze dobra techniczne, tj. komputer, internet.
PRZYGODA Z KOMPUTEREM
Scenariusz zajęć zintegrowanych klasa II
Temat dnia : Z komputerem bawię się i uczę
Cele operacyjne : UCZEŃ :
- wie jak rozwijał się sposób porozumiewania się między ludżmi ;
- rozumie znaczenie słowa informacja ;
- umie improwizować przy muzyce elektronicznej ;
- wie jak korzystać z encyklopedii i słownika ;
- wie jak wygląda alfabet Morse’a ;
- zna znaczenie znaków w adresie internetowym ;
- wie że internet jest najszybszym żródłem informacji .
Metody dydaktyczne :
- pokaz
- problemowa
- praktycznego działania
Środki dydaktyczne : słowniki , encyklopedia ,Słownik Ilustrowany z serii ,, Alfabet Świata” – Internet – Wydawnictwo Europa , 2001r ,kaseta magnetofonowa , magnetofon , karty pracy z matematyki , papierowe klucze , kredki , blok .
Formy pracy : zbiorowa , indywidualna
PEZEBIEG ZAJĘCIA
1. Śpiewanie piosenki ,, Komputerowe marzenia „ ( kaseta kl. II – Z Ekoludkiem w szkole ).
2. Zagadki liczbowo – literowe
Dzieci otrzymują w kopertach kolorowe kółeczka na których po jednej stronie zapisane są litery , natomiast po drugiej stronie liczby do 30 .
Zadaniem dzieci jest ułożyć liczby rosnąco , odwrócić kółeczka i odczytać hasło – INFORMACJA .
3. Wyjaśnienie znaczenia słowa informacja – wyszukiwanie w znaczenia w słownikach , Encyklopedii .
4. Krótka historia informacji .
Zapoznanie dzieci z historia porozumiewania się ludzi począwszy od gestów i okrzyków aż do anten satelitarnych i internetu .
5 .Improwizacja ruchowa przy muzyce elektronicznej .
6 . Obliczenia matematyczne związane z przekazywaniem informacji.
Uczniowie otrzymują karty pracy :
KARTA PRACY UCZNIA
Do porozumiewania się statków ze sobą i z portami są używane na morzu określone sygnały . Do przekazywania liczb drogą radiową służą znaki Morse’a
Dźwięk krótki – to kropka Dźwięk długi – kreska pozioma _
0 __ __ __ __ 5 . . . . .
1 . __ __ __ __ 6 __ . . . .
2 . . __ __ __ 7 __ __ . . .
3 . . . __ __ 8 __ __ __ . .
4 . . . . . __ 9 __ __ __ __ .
Rozszyfruj liczby nadane znakami Morse”a
1 . __ __ __ __ / . . . . __ /
2 . . __ __ __ / . . . . . /
3 . . __ __ __ / __ __ __ __ __ /
Napisz liczby znakami Morse, a .
24
13
21
DZIĘUJĘ , UMIESZ SIĘ ŚWIETNIE POROZUM IEWAĆ
BRAWO !
ZAJĘCIA W SALI KOMPUTEROWJ
7. Przypomnienie regulaminu sali komputerowej .
8. Zapoznanie uczniów z ,, kluczem ‘’ który otwiera dżwi do internetu .
Uczniowie otrzymują papierowe klucze na których znajduje się adres internetowy : www. bajka.pl .
__ omówienie z uczniami poszczególnych znaków w adresie .
www - to rozległa pajęczyna komputerów z całego świata , które dzielą się swoimi informacjami i w ten sposób tworzą najbogatszy zbiór wiedzy .
bajka – to nazwa strony na którą chcemy wejść w tej pajęczynie .
pl – to kod państwa , z którego pochodzi właściciel strony .
9. Uruchomienie komputerów i przeglądarki Internet Exploer i wybieranie różnych stron internetowych w celu wyszukiwania informacji . Dzielenie się spostrzeżeniami , wspólna rozmowa .
10. Powrót do sali lekcyjnej . Podsumowanie zajęć , ocena .
11. Rysowanie na temat ,, Jak wyobrażam sobie przekazywanie informacji w przyszłości’’.
12. Wystawka prac – omówienie , prezentacje uczniów.
Opracowała: Barbara Koszela
Nauczycielka Szkoły Podstawowej w Kosewie